INFORMACJA O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ ZA ROK 2022
Z4/ZSZ
1. SKRÓTY I DEFINICJE:
Podatnik: Agromaks Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mizerce 57A, gm. Nowa Sucha; numer statystyczny w systemie REGON 005281593Numer VAT NIP 837-000-01-20
Numer VAT europejski PL 837-000-01-20
UPDOP: Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800, tj. ze zm.)
UPTU: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931, tj. ze zm.)
OP: Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540, tj. ze zm.)
CIT: Podatek dochodowy od osób prawnych
VAT: Podatek od towarów i usług Rok Podatkowy
Rok podatkowy: trwający od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r
2. Wstęp
Celem sporządzenia przez Agromaks Sp. z o.o. informacji o realizowanej strategii podatkowej jest spełnienie nałożonego na Spółkę obowiązku, zgodnie z którym podatnicy, których przychody w poprzednim roku przekroczyły równowartość 50 mln euro, a także działający w formie podatkowej grupy kapitałowej, niezależnie od osiąganych przez grupę przychodów, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy. Informacja o realizowanej strategii podatkowej została sporządzona za rok podatkowy Spółki rozpoczynający się 1 stycznia 2022 r. i zakończony 31 grudnia 2022 r. Spółka posiada strategię podatkową, wskazującą podejście Spółki do zarządzania funkcją podatkową, określającą formuły decyzyjne, cele oraz środki umożliwiające prawidłową i terminową realizację obowiązków podatkowych. Informacja o realizowanej strategii podatkowej została przygotowana zgodnie z wymogami art. 27c Ustawy o CIT.
3. Informacja o realizowanej strategii podatkowej
a) Procesy i procedury dotyczące wykonywania obowiązków podatkowych
Firma Agromaks zapewnia przestrzeganie przepisów prawa podatkowego poprzez stosowane
procedur oraz procesów, a przede wszystkim poprzez wykwalifikowany personel. Celem Spółki jest
prawidłowe wypełnianie wszystkich obowiązków podatkowych nałożonych przez polskie prawo.
Strategia podatkowa ma minimalizować ryzyko wejścia w spór z organami podatkowymi oraz służyć
uniknięciu sankcji związanych z naruszeniem przepisów podatkowych. Agromaks stosuje mechanizmy
zmierzające do minimalizacji zidentyfikowanego ryzyka podatkowego. Pracownicy w pierwszej
kolejności stosują procedury dotyczące danego ryzyka. Spółka realizuje procesy dotyczące zapłaty
podatków, obejmujące:
- zebranie źródeł, na podstawie których wyliczana zostaje podstawa opodatkowania,
- obliczenie podstawy opodatkowania,
- kalkulacja podatku,
- zadeklarowanie zobowiązania podatkowego,
- zapłata podatku.
Do podstawowych działań ograniczających ryzyka podatkowe Spółka zalicza m.in.
- stosowanie odpowiednich procedur ograniczających ryzyko podatkowe;
- korzystanie z usług zewnętrznych doradców podatkowych i specjalistów;
- polityka zabezpieczeń IT i procedury tworzenia kopi zapasowych danych
elektronicznych
- występowanie z wnioskami o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego
- weryfikację zarejestrowania kontrahenta dla potrzeb VAT na podstawie tzw. białej listy
podatników VAT prowadzonej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie
z art. 96b ust. 1 UPTU,
- weryfikację wskazania rachunku bankowego kontrahenta na tzw. białej listy
podatników VAT prowadzonej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie
z art. 96b ust. 1 UPTU,
- zasady dokonywanie płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności
- procedura w zakresie przeciwdziałania niewywiązania się z obowiązku przekazywania
informacji o schematach podatkowych
- systematyczny udział w szkoleniach oraz śledzenie bieżących zmian prawa
podatkowego celu zapewnienia zgodności z przepisami.
W przypadku braku procedury lub trudności w zarządzaniu ryzykiem podatkowym, Spółka może podjąć
decyzję o jego unikaniu (w tym rezygnację z określonego działania) lub wdrożyć działania wpływające
na jego ograniczenie.
W ocenie Spółki obowiązujące procedury i procesy są adekwatne do skali prowadzonej przez Spółkę
działalności gospodarczej oraz stanowią wyraz należytej staranności Spółki w obszarze rozliczeń
podatkowych i zarządzania ryzykiem podatkowym.
b) Informacja o dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji
Skarbowej
Spółka w Roku Podatkowym nie podejmowała formalnych dobrowolnych form współpracy z organami
Krajowej Administracji Skarbowej (tj. nie uczestniczyła w Programie Współdziałania).c) Informacje o realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej
W Roku Podatkowym Spółka dokonywała comiesięcznych wpłat na podatek dochodowy
od osób prawnych (CIT) metodą uproszczoną płacąc zaliczki w wysokości ustalonej na podstawie zeznania
podatkowego z 2020 roku. Rokiem podatkowym spółki jest rok kalendarzowy.
Dla celów podatku od towarów i usług („VAT”) spółka rozliczała się miesięcznie oraz terminowo
składała deklaracje VAT i JPK.
W związku z prowadzoną działalnością Agromaks jest właścicielem nieruchomości oraz działa jako
podatnik podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego. W 2022 roku terminowo
regulował wynikające z ww. rozliczeń podatkowych zobowiązania właściwej jednostki samorządu
terytorialnego.
W roku podatkowym Spółka realizowała obowiązki podatkowe jako płatnik z tytułu podatków podatku
dochodowego od osób fizycznych (PIT).
Spółka reguluje zobowiązania podatkowe oraz składa niezbędne deklaracje podatkowe w terminach
ustawowych.
d) Przekazane informacje o schematach podatkowych
Firma Agromaks posiada procedurę z zakresu przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku
przekazywania informacji o schematach podatkowych (procedurę MDR). Procedura MDR została
opracowana przez podmiot zewnętrzny.
W roku podatkowym Spółka nie zidentyfikowała uzgodnień spełniających definicję schematu
podatkowego i w konsekwencji nie przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji
o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 OP.
e) Transakcje z podmiotami powiązanymi
W 2022 roku Agromaks zrealizował transakcje o których mowa w art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. a Ustawy o
CIT: „informacje o: a) transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,
których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym
podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej”
Suma bilansowa Spółki na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosła 155 851 971,30 zł. Tym samym, w
informacji o realizowanej strategii podatkowej Spółka zobowiązana jest wykazać te transakcje z
podmiotami powiązanymi, których wartość przekroczyła 7 792 598,56 zł.
Transakcje obejmowały sprzedaż i zakup produktów i usług.
f) Działania restrukturyzacyjne
W okresie, za który składane jest Sprawozdanie, Spółka nie planowała ani nie podejmowała działań
restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość jej zobowiązań podatkowych lub zobowiązań
podatkowych podmiotów powiązanych z Agromaks w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
g) Złożone wnioski
W omawianym terminie Spółka złożyła wniosek do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w celu
wydania Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS) dotyczącej określenia stawki od podatku i usług.
- ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 OP,
- wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia
2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 i 1747).
h) Rozliczenia podatkowe z rajami
Strategia podatkowa Agromaks zakłada zakaz dokonywania transakcji z podmiotami z tzw. rajów podatkowych.
W okresie za który składane jest Sprawozdanie, Spółka nie dokonywała transakcji i rozliczeń
podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych
w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT i na podstawie art. 23v
ust. 2 ustawy o PIT oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych
wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.